.: Bila ada Peluang :.



Sekarang saya ada di pejabat KDS (Kompleks Dar Assa'adah).. [kat atas tu gambar KDS yg saya amek mase 1st day sy dtg]

Hari ni, tugas saya dah selesai..so, right now i have about 3 hours of FREE time!

Memandangkan saya ni budak baru belajar, jadi saya tak dibekalkan dengan komputer di atas meja baru saya (agak sedih~)

But alhamdulillah, i have the permission to use anyone's computer when he/she is not at the desk..
skrg ni, semua staf dah ke KL, ada taklimat peperiksaan. jadi, tinggallah saya, kak ida dan kak nani saje yg m'jaga KDS ni...maka, dengan ini tertakluklah keizinan utk saya guna mana2 saja komputer yg saya suke! bestkan~ (again, alhamdulillah..i'm so grateful..hehe)

percayalah cakap saya ni, when there's nothing to do, you tend to get so bored..
that's when you totally waste your valuable time!~ i hate doing that----

ok, now i would like to continue with my story..

Sape kat sini pernah dengar psl KDS? angguk je la ye...
saya kali pertama dengar...rupe2nye, KDS ni lebih kurang sikit macam RS (Raudhatus Sakinah)...

Tapi ada bezanya..sebab mengikut penerangan (yg saya fahamlah) oleh pengetua KDS, merangkap penyelia praktikum saya, Ustaz Ahmad Talmizi bin Yahaya, KDS ni ada 3 bahagian:

Pertama: Penempatan saudara baru
- Ada saudara2 baru yg kita sayangi duduk kat sini utk belajar dan menginap...

Kedua: Penempatan ibu-ibu tunggal
- Bagi ibu-ibu tunggal yg perlukan bantuan, diorang ni boleh datang KDS utk mintak penginapan. Mereka dibenarkan duduk di KDS paling lama hanyalah 6 bln..boleh di extend atas budi bicara pentadbiran...

Ketiga: Penempatan puteri2 yg ada problem akhlak
- Ha! yg ni same lah macam RS..skrg ada 50-60 org bwh bhgn ni...dn kalau nak tahu, 80% dtg sebab pregnant~
- apalah nak jadi dgn remaja puteri muslim kita?have we ever asked ourselves: where do we stand in this kind of society? what is our responsibility as du'at towards them? is it enough to only hear their stories over and over again? (really, their stories have the same pattern...it's possible that right now i'm writing this, and you reading it; the same story is happening to 10 & more girls out there)

KDS ni memang sgt besar...sy sendiri blh tersesat kalau jln sorg2...
ni ada sikit (sangat) pengenalan ttg KDS.. http://www.maiwp.gov.my/

ha, ni pulak tmpt saya melepak pagi td, sementara tunggu pintu office dibuka:









Comments

Popular posts from this blog

sancTuaRY res0Rt

.: Before dot dot dot :.

:: I Know Something BIG ::